piatok 23. marca 2018

Naše eko obaly na potraviny ala bee 's wrap

Veru nie nadarmo sa hovorí, že ak chceš ísť detičkám príkladom, musíš začať sám od seba. 
Priznám sa, že triediť odpad som tak poctivejšie začala až odkedy mám detičky. A ešte radšej by som bola aby sme odpadu produkovali čo najmenej. Myslím, že používanie eko obalov tiež zníži množstvo igelitov a plastov nielen u nás doma ale aj v prírode. Ich výroba je veľmi jednoduchá, stačí na to obyčajná bavlnená látka a včelý vosk, ktorý pôsobí antibakteriálne, protizápalovo a antifungálne...Navyše práca s včelým voskom je nesmierne príjemná...ach tá jeho krásna vôňa...My máme síce kadejaká staré tričká a látky, ktoré by sa dali zrecyklovať, ale pre tento účel som sa rozhodla ísť do galantérie, kde sa vždy cítim ako v raji a chcela som tento raj ukázať aj Julianke s Eliankou nech si látku a gombíčky vyberú sami. A veru bol to pre nich zážitok..Toľko krásnych látok na hladkanie, obdivovanie....konečne si Julianka mohla pohladiť hodváb a ľan o ktorých zatiaľ iba počula z rozprávky o zlatej priadke...
Ja som na látku nakreslila kruh, ktorý Juli vystrihla. Potom sme sa striedali pri strúhaní vosku.
Dá sa to urobiť dvoma spôsobmi. V prvom prípade sa postrúhaný vosk rozloží rovnomerne na látku a prikryje papierom na pečenie a zažehlí, tak aby sa vosk rovnomerne vpil do látky. Druhý postup sa mi však osvedčil viac. Vosk sme roztopili na vodnom kúpeli. Vyliali ho na pripravený plech na ktorom bol papier na pečenie a látku do neho ponorili, aby celá voskom nasiakla. Ja som si potom nad digestor nalepila špagát so štipcami a naň zavesila látku aby vosku stuhol, čo bolo veľmi rýchlo a zvyšok odkvapkal späť na papier. Látka obalením do vosku získa takú zvláštnu plasticitu a jednoducho sa tak dajú v ňom potraviny zabaliť. Teplom našich rúk obal zmäkne a keď vychladne tak si udrží svoj tvar. My ho používame najmä na balenie chlebíkov a zeleniny keď ideme do prírody. No dá sa použiť na zabalenie syrov, masla, nátierok, odrezaného citróna, prikrytie nedojedeného taniera a tak...Dá sa použiť opakovane, stačí po použití iba jemne umyť pod vodou. Zatiaľ neviem akú majú takéto obaly životnosť, uvádza sa že približne rok. Potom je dobre ich postrihať na kúsky a spáliť.






Elušinka si svoju látku ozdobila sama





Julianka našila gombíčky a potom už len stačí okolo nich omotať gumičku.


Bee's Wrap založila v roku 2012 Sarah Kaeck z Vermontu – matka troch detí, vášnivá záhradkárka, dojička kôz, chovateľka sliepok a krajčírka. Bee's Wrap vznikol z otázky mnohých rodín a domácich kuchárov: Ako by sme v kuchyni mohli eliminovať plasty a nahradiť ich iným, zdravším a udržateľnejším spôsobom balenia potravín? To, čo objavila, je obnovená stará tradícia. Napustením bavlny včelím voskom, organickým jojobovým olejom a živicou vytvorila umývateľnú, znovu použiteľnú a kompostovateľnú alternatívu plastových obalov.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára